Pages

Tuesday, July 12, 2011

Cerita Benar.

sumber daripada my own sister.
Ada seorang student, pandai orangnya every sem dapat  4flat/ Dean list lah kan. So disebabkan terlalu pandai, dia dapat melanjutkan pelajar ke luar Negara.  You know what? Before dia nak tungu fly , dia buat keputusan nak bekerja cari sedikit pendapatanlah. Then he got the job. Semua orang nak tau kan dia kerja sebagai apa? Guess what. Dia bekerja sebagai tukang sapu disebuah sekolah.

Suatu hari ada seorang guru marah anak muridnya. Student yang pandai tu plak sedang sapu di koridor dekat dengan kelas tersebut. Lalu guru yang memarahi anak muridnya berkata “kalu malas sanagt belajar , argh ! jadilah macam budak kat luar tu !” wow ! agak sinis marah guru tersebut. You know what, of course lah budak yang tengah menyapu diluar tu dengar kan ? dengan segera dia mengAminkan kata-kata guru tersebut, kerana suatu hari nanti murid yang kena marah tu jadi sepertinya. Tapi. Bukan penyapu sampah tetapi menjadi seorang yang pandai dan boleh melanjutkan pelajar di luar Negara sepertinya.

Moral of the story is walaubagaimanapun seseorang itu, janganlah kita bersangka buruk  terhadapnya. Jangan memerendahkan martabat seseorang dengan melihat perkejaannya, perwatakannya dan juga penampilannya. Ini kerana mungkin mereka lebih hebat dari apa yang kita sangkakan dan juga lebih hebat dari  kita.  Jadi renung-renungkanlah dan selamat beramal. HEHE


No comments:

Post a Comment

Kamu comel !